Dördüncü gün Ko Samuhi'den ayrıldık. Yaklaşık beş saat süren yolculuğun ardından Krabi'ye geldik. Otelimize yerleştik, sonra çıktık Krabi'yi keşfetmeye.
Krabi Town cennetten kopma adalara ulaşmayı sağlayan hiç özelliği olmayan kasabadan hallice bir kent. Tıpkı Anadolu kentlerinde olduğu gibi şehrin mecburi bir caddesi var. Artık ismi "cumhuriyet Caddesi" midir bilemiyorum ama bankalar, alışveriş merkezleri, marketler, akşam pazarları bu caddenin üzerine kurulmuş. Mütevazı görüntüsünün altında yatan ise Güney Tayland'ın Andaman Bölgesi'nde yer alan Krabi koyları. Hatta bu koylar yüz yıllar boyunca korsanlara ve tüccarlara ev sahipliği yapmış. Krabi Bölgesi'nin etkileyici tarafı mercan resiflerinin ana merkezi konumunda olması. Krabi'den dünyaca ünlü adalara geçiş yapılabiliyor.
Kent ulaşım merkezi olması yanında kanalların merkezinde konuşlanmış. Tai motorları kahverengi akan nehrin üzerinde büyük hızla ve gürültü bir motor sesi ile gelip geçiyorlar.
Kentin en güzel şeyi nehir kenarındaki akşam pazarı. Aromatik tatlı baharatlar ile yapılan balıklar inanılmaz lezzette. Hemen hemen her gittiğiniz yerde limon otu kokusunu aldık. Muz yaprağına sarılı limonla pişmiş zencefilli lagos balığının tadı muhteşemdi. Taylan mutfağının meraklıları çok olduğu için Tayland mutfağını öğreten çok fazla günü birlik yahut daha uzun süreli kurslar var. Bazı Avrupalı ailelerin çoluk-çocuk bu kurslara katıldığını bire bir izledik. Krabi’de sokak yemekleri yeterince lezzetli ve çok ucuz, hem çeşit hem de lezzet açısından herkese hitap edebilecek nitelikte. Sokakta her şeyi deneseniz bile 200 BHT yani 20 TL'nin üzerine çıkmanız mümkün değil. 5 TL'ye tıka basa doyabilirsiniz. Tom Yam Kung (limon otu ve karidesli çorba), Phat Thai (Tayland usulü erişte) favorilerim oldu. Egzotik tropikal meyvelerin zengin rengini izlemek bile müthiş bir doygunluk hissi veriyor. Egzotik kelimesinin bende uyandırdığı hissin ne olduğunu artık biliyorum: ferahlık ve ebem kuşağı.
Beşinci gün sabah kalktık, Tai kayıkları ile kırk dakikada Railay Adası'na geçtik. Ada, Railay West, Railay East, Phra Nang Bay ve Ton Sai Bay olmak üzere dört kumsaldan oluşuyor. Railay East, teknelerin yanaştığı ve denize girmenin mümkün olmadığı bir sahil. Hayatımda ilk defa medcezir olayını bu denli kuvvetli Railay East'te gördüm. Sanki deniz kıyıya küsüyor ve arkasına bakmadan sahili terkediyor. Gel git, dudağını büken sevimli bir çocuk gibi şaşırtıyor bizi. Rengi zümrüt yeşiline çalan west'te soluklandık. Sonra Zohrab Nang Bay kumsalına gittik. Bütün dünya, kaya tırmanışı için bu bölgeyi tercih ediyormuş. Örümcek adam misali düz kayaya tırmanan yaşlı, genç, çoluk çocuk tüm kaya tırmanışçılarını izlemek çok keyifliydi. Özellikle bu bölge mağaraların, lagünlerin olduğu oldukça farklı bir nokta. Türlü aktivitelerin rahatlıkla yapılacağı ve heyecan duyacağınız bir sahil Phra Nang Bay...Güneş hafifçe pişirdi bizi, akşam güzel bir uykuya pembeleşmiş suratımızla kulaç attık.
Altıncı gün... Phi Phi adasına İki saatlik bir tekne yolculuğu ile ulaştık. Kartpostal adası diyorlar. Tamam, güzel, tropikal, gel git olayı muazzam, medcezirden sonra yüzdüğün yerlerde yürüdüğün için eşsiz, Türkiye'de yaşamadığımız bir deneyim..ama o kadar. Yazılanlardan yoka çıkarsak, "Turkuaz'ın her türlü mavisini göreceksiniz.", "cennetten düşmüş bir yer", "teniniz kokusu turkuaz olacak" söylemleri, dizi filmlerde gördüğümüz şaşaalı hayatlar gibi. Bir kere, gel gitten denize girmek, iki kulaç atmak pek mümkün değil. İkincisi gerçekten hizmet kalitesi, çevrenin temizliği oldukça düşük. Bugüne dair aklımda kalan en güzel şey denizin yine sırtını bize dönüp, bize rağmen çaktırmadan yüz yüzelli metre ötemize gitmesiydi.
Yarın yeni bir gün. Artık kuzeye gitmeye hazırız. Bangkok'a merhaba diyeceğiz.
Bayankuşbakışı tespitler:
1. Tapınaklara girerken kadınların kollarının açık olmaması ve diz kapaklarına kadar bir örtü ile kapalı olması gerekiyor.
2. Masaj yapan kız Türkiye'den geldiğimizi söylediğimizde çok sevindi. İnternetten tanışıp Türkiye'ye evlenmeye giden kadınlar var.
3. Leo, Chang, Tiger yerel biraları.
4. Tayland'ın havası sıcak, daha sıcak ve muhteşem sıcak olarak belirlenebilir. Kasım- Şubat arasındaki dönem en az sıcak olan dönemdir ve yüksek sezon olarak adlandırılmaktadır.
5. Masaj salonları, terzi, sağlık ocağı, berber, internet cafe ve benzeri yere girerken ayakkabılar -daha doğrusu parmak arası terlikler- çıkartılıyor.
6. Turistleri gördüklerinde ilk söyledikleri kelime epey uzattıkları "helloooooooooo", ikinci kelime "taxi, en uzun cümle "where you go?"
7. Cennet meyvesi olduğuna inanılan "durian"ın kokusu çok pis olduğu için bazı otellerde sokulmasının yasak olduğuna dair uyarılar (çok aferdersiniz bok gibi kokuyor. Tadı vanilyalı dondurma gibiymiş miş de denemeyi düşünmüyorum)var.
8. Krabi’nin Tayca iki anlamı olduğunu öğreniyoruz: Maymun, kılıç. Çin astrolojisindeki öneminden dolayı genelde maymun anlamını kullanıyorlar. Mecburi caddesindeki trafik lambalarını taşıyan maymundan olma insansı heykellerde bu durumu destekliyor.
9. Railay Adası'na Krabi'den geçmek tek yön yetişkin için 150 BHT, çocuk için 100 BHT; Phi Phi Adası'na gitmek ise tek yön yetişkin için 330 BHT, çocuk için 250 BHT (Krabi'de konakladığınız yerden alıyorlar, limana bırakıyorlar; Limandan alıp merkeze bırakıyorlar).
10. Ulaşımlardaki biletleriniz çok çok önemli. İlk sordukları şey "ticket". Öyle ki, artık aramızda espri konusu oldu "tikıt ta tikıt, tikıt ta tikıt".
11. Taylandlılar hakikaten sözlerini tutuyorlar. Doğunun o kendine has naifliği devam ediyor. "Şu saat sizi otelinizden alacaklar" diyorlarsa beş on dakika sarksa bile mutlaka alıyorlar.
12. Yankesicilik gibi sevimsiz bir durum ve uyarı yok. Dikkatimi çeken uyarı maymunları beslemeyin ve uyuşturucu kullanmayın oldu. Yalnız başına gezen Avrupalı genç kızlar var. Çocukları çok seviyorlar. Çocukları ile gezen annelerin tek başlarına çok rahat seyahat edeceklerini gördüm.
13. Phi phi adasına girerken 20 baht alıyorlar. Bir nevi ayakbastı parası.
14. Tekneler genellikle öğlen iki ile beş arası adaları terk etmek istiyorlar. Çünkü gel git olayı o denli kuvvetli ki, bazı motorların karaya oturduğunu dahi görebiliyorsunuz. Tekne zamanlarına dikkat etmenizi öneririm.